اخبار و مقالات

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:/تصویب مشوق ۳۰۰ میلیارد تومانی برای کاهش وابستگی ۹۰ درصدی روغن/ تشکل فراگیر دانه‌های روغنی ایجاد می‌شود
تاریخ انتشار : 1395/4/14 ساعت 09:22:12


مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:/

تصویب مشوق ۳۰۰ میلیارد تومانی برای کاهش وابستگی ۹۰ درصدی روغن/ تشکل فراگیر دانه‌های روغنی ایجاد می‌شود

 
کشاورزی> در راستای حمایت از تولیدکنندگان و بهره‌برداران دانه‌های روغنی، تصویب بودجه ۳۰۰ میلیارد تومانی برای تشویق این بخش مورد تصویب قرار گرفت.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در مصاحبه‌ای مطبوعاتی که امروز در سالن نعمتی‌جم وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: بیش از ۹۰ درصد نیاز کشور به روغن از طریق واردات تأمین می‌شود، در حالی که برای پایداری گندم، تأمین خوراک دام و طیور و نیاز کشور به روغن لازم است در این زمینه خودکفا شویم.

علیرضا مهاجر افزود: دولت به پشتیبانی رهبر معظم انقلاب، طرح اقتصاد مقاومتی را تدوین کرد که مهم‌ترین طرح آن، تولید دانه‌های روغنی است.

وی خاطرنشان کرد: در ۱۰ سال آینده میزان وابستگی که در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد است، به زیر ۳۰ درصد خواهد رسید؛ یعنی خواهیم توانست ۷۰ درصد نیاز روغن کشور را تأمین کنیم.

مهاجر ادامه داد: اولویت نخست وزارت جهاد کشاورزی، پایداری تولید گندم و سپس تأمین علوفه برای دام و طیور و تأمین روغن مورد نیاز در کشور است که در این راستا امسال ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه برای دانه‌های روغنی در نظر گرفته شده تا مشوق‌های لازم برای کشاورزان تأمین شود و زیرساخت‌های این قدم بزرگ ساخته شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم در سال آینده که قرار است در گندم خودکفا شویم، پایداری این محصول با دانه روغنی کلزا تحقق یابد.


پایداری گندم فقط با کشت کلزا امکان‌پذیر است

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی کلزا را گیاهی قانع در مقابل کم‌آبی برشمرد و یادآور شد: در شرایط بحران کم‌آبی ایران، این گیاه حداکثر سه آب در کشت‌های آبی نیاز دارد و در سایر مواقع امکان کشت در پاییز و زمستان را دارد و می‌تواند باعث حاصلخیزی خاک شده و با آفات و علف‌های هرز مبارزه کند.

مهاجر تأکید کرد: از آنجا که پایداری گندم با کشت کلزا حفظ می‌شود، در سال آینده از سم کمتری استفاده شده و مسائل بهداشتی افزایش می‌یابد.

وی اظهار داشت: ۴۲ تا ۴۸ درصد ارقام جدید کلزا عملکرد بالای سه تن دارند و می‌توانیم ۱,۲ تن روغن از آنها در هر هکتار تولید کنیم.

مهاجر همچنین گفت: در حال حاضر میانگین برداشت دانه‌های روغنی در کشور زیر دو تن است که در کشت‌های آبی با اقدامات انجام‌شده به بالای سه تن و در کشت‌های دیم به بالای دو تن خواهد رسید.


روغن کلزا بهترین کیفیت را در جهان دارد

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی کیفیت روغن کلزا را از دیگر مزایای آن برشمرد و افزود: این روغن در مقابل پارامترهای مثبت، پارامترهای منفی کمتری دارد و در دنیا بالاترین رشد و توسعه را از آن خود کرده است.

وی خاطرنشان کرد: به‌دلیل قدرت بالای سرخ کردن، برای جلوگیری از تسلب شرایین و بیماری‌های قلبی و عروقی خوب است.

مهاجر ادامه داد: اگر نتوانیم توسعه دانه‌های روغنی را در کشور داشته باشیم، در آینده‌ای نزدیک گندم، مرغ، تخم‌مرغ و پروتئین روغن نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: توجه وزارت جهاد کشاورزی در کنار کلزا به کنجد نیز هست، به‌گونه‌ای که این دانه روغنی ۴۵ تا ۵۵ درصد روغن دارد.

مهاجر یادآور شد: سویا نیز پروتئینی است که برای دام و طیور حیاتی است و ازت خاک را تثبیت می‌کند و می‌تواند در استان‌های گلستان و مازندران، گیلان و اردبیل و حتی خوزستان کشت شود.

وی تأکید کرد: گلرنگ ازجمله گیاهانی است که از رنگدانه‌های طبیعی آن می‌توان در کشور استفاده کرد و علاوه بر آن، از روغن و کنجاله آن نیز بهره برد.

مهاجر اظهار داشت: آفتابگردان نیز می‌تواند در کشور توسعه پیدا کند و ارقام جدیدی به کشور وارد شده است.


مسافت زیاد، باعث کاهش کیفیت روغن وارداتی شده است

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی درباره کیفیت روغن‌های مصرفی کشور گفت: از آنجا که بیشتر روغن مصرفی کشور از نیمه غربی آرژانتین و بلژیک به کشور وارد شده و سپس تسویه می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد، این فاصله زیاد باعث افت کیفیت آن شده و پیامدهای منفی زیادی را به بار خواهد آورد.

وی همچنین افزود: روغن‌های تولیدشده در جنوب شرقی آسیا نیز روغن پالم است که اسیدهای ترانس آن بالای ۵۰ درصد است و می‌تواند سلامت جامعه را تهدید کند.

مهاجر بزرگ‌ترین مشکل دانه‌های روغنی را طی سال‌های اخیر بخش بازرگانی آن دانست و خاطرنشان کرد: به دستور وزیر جهاد کشاورزی، شرکت بازرگانی دولتی خریدار دانه روغنی کلزا همچون گندم است و بدین‌ترتیب با افزایش قیمت محصولات کشاورزی، این دانه روغنی نیز از افزایش برخوردار خواهد بود.

وی ادامه داد: تأمین بودجه برای اجرای طرح تولید دانه‌های روغنی ۳۰۰ میلیارد تومان است تا بتوانیم ادوات کشاورزی تخصصی را خریداری کرده و علاوه بر آن ۵۰ درصد از این ادوات را به‌عنوان یارانه و مابقی را از بانک‌های عامل با بهره ۱۲ درصدی تأمین کند.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: قیمت‌گذاری مناسب، حل خرید آسان، پرداخت یارانه برای خرید ادوات و پرداخت حق بیمه کشاورزان کلزاکار از دیگر مواردی است که در سال جاری برای توسعه کشت دانه‌های روغنی در دستور کار داریم و علاوه بر آن بذر مورد نیاز کشت برای سال‌های ۹۵ و ۹۶ تدارک دیده شده است که ۸۰ درصد بذور فوق یارانه‌ای است.

مهاجر یادآور شد: با توجه به جدید بودن محصول کلزا، از کارشناسان خارجی درخواست شده است که در کنار متخصصان و کشاورزان ایرانی طی تمامی مراحل تولید تا برداشت باشند و علاوه بر آن، بعد از سه سال نیز تمامی شرکت‌های خارجی تولیدکننده بذر، دانش فنی این تولید را در اختیار کشور قرار دهند.

وی تأکید کرد: برای هر هکتار کلزاکاری، ۲,۵ میلیون تومان وام با بهره ۱۲ درصدی برای کشت در هر هکتار کلزا پرداخت خواهیم کرد.

مهاجر اظهار داشت: کلزا می‌تواند بهترین تناوب را با نیشکر در جنوب کشور داشته باشد تا بدین‌ترتیب ۲۵ درصد از عملیات به‌زراعی در کشت این محصول کاهش یابد.

وی از تشکیل تشکل فراگیر دانه‌های روغنی در کشور خبر داد و گفت: تمامی کارخانه‌ها، بخش‌های صنعتی، محققان، بهره‌برداران و حتی مصرف‌کنندگان نیز در آینده‌ای نزدیک عضو این تشکل خواهند شد تا تمامی مراحل کاشت، داشت، برداشت و حتی پرداخت بهای محصول خریداری‌شده را عهده‌دار شود.

مهاجر در پایان افزود: امیدواریم که با تغییر دولت، طرح توسعه دانه‌های روغنی که تحت فرمان رهبر معظم انقلاب در کشور کلید خورده است، ادامه یابد.

منبع:ایانا